De beste lichamelijke voorbereiding voor de wintersport

Wintersport is doorgaans geen luie vakantie. Ongetwijfeld zal je dagelijks vroeg opstaan en ben je heel de dag bezig om de mooiste pistes in besneeuwde streken te ontdekken! Het is daarom belangrijk dat je jouw lichaam alvast laat wennen aan deze avonturen. Wil je in topconditie zijn tijdens de wintersport? Lees dan snel verder om te beginnen met de beste tips om je lichaam te helpen voor te bereiden op de winteractiviteiten.

Warm op!

Je lichaam opwarmen is een perfect begin van je sportsessie. Een goede opwarming kan bestaan uit de volgende vier oefeningen:

  • 1 minuut touwtje springen
  • 30 seconden de knieën omhoogtillen
  • 20 jumping jacks
  • 10 herhalingen van de inchworm

Deze opwarmingsoefeningen zijn uitermate geschikt om alvast in de herfst mee te beginnen. Hierdoor went je lichaam aan bewegingen die veel voorkomen op twee latten en de snowboard. Ook als de winterdagen zijn aangebroken, probeer altijd je lichaam op te warmen voordat je de skipistes in de Alpen naar beneden glijdt. Koude spieren zijn namelijk kwetsbaar voor verwondingen.

Doe balansoefeningen

Oefeningen die de focus leggen op het verbeteren van je balans, zijn een van de beste manieren om je voor te bereiden voor al die bergafdalingen. Ga aan de slag met de volgende drie oefeningen:

  • Doe de squat met één been en probeer 5 herhalingen per been
  • Hop met één been door de kamer en probeer je balans te behouden  – 10 herhalingen per been
  • Blijf voor 30 seconden op één been staan

Is jouw lichaam goed voorbereid op de wintersport? Zorg er dan ook voor dat je alvast aan de slag gaat met het boeken van een fantastische winteraccommodatie! Ga op zoek naar vakantiepark Portes du Soleil voor meer informatie.

Neem voldoende rust

Zowel voor als tijdens de wintersport is het belangrijk dat je voldoende rust neemt. Drink veel water voor, tijdens en na de activiteiten. Een goed gehydrateerd lichaam voorkomt uitdroging en vermoeidheid, en laat je sneller herstellen. Als je pijn hebt of uitgeput bent, probeer de sportsessie dan hierop aan te passen en vermijd overmatig bewegen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *