De vloerpress en de bankdrukken moeten elkaar aanvullen in uw trainingsregime. De vloerpress wordt meestal gebruikt als een accessoire-oefening om de bankdrukken te verbeteren, maar het heeft zijn eigen voordelen als zelfstandige oefening. Het voor de hand liggende verschil tussen deze twee bewegingen is dat de vloerpress wordt uitgevoerd terwijl u op de grond ligt in plaats van op fitness bank en. Hierdoor ontstaat er een groot aantal verschillen tussen deze twee aandringende bewegingen – waarvan sommige gunstig zijn, andere niet. Laten we eens kijken.

De vloerpress belast de schouders minder dan op fitness banken

De meeste powerlifters hebben last van een soort schouderpijn bij het bankdrukken. Dat komt omdat atleten de neiging hebben om de ellebogen naar de zijkant te laten flitsen tijdens een bankdrukken, waardoor het opperarmbeen (het lange bot in de arm dat van de schouder naar de elleboog loopt) in interne rotatie komt. Ter compensatie draait de scapula (schouderblad) omhoog en naar buiten, waardoor scapulaire stabilisatoren gedwongen worden overuren te maken terwijl ze over het ligament supraspinatus wrijven. Als gevolg hiervan is er een verhoogde botsing in het schoudergewricht. Het verminderde bewegingsbereik in de vloerpers (in vergelijking met de bankdrukken) resulteert in minder afschuifkracht op het schoudergewricht. Fitness bank

Met de bankdrukken kunt u meer gewicht tillen

Ondanks dat een grotere bewegingsvrijheid vereist is, zijn atleten doorgaans in staat om meer gewicht op te tillen tijdens het bankdrukken. Dit gebeurt voornamelijk om twee redenen. Ten eerste kunnen atleten bij het bankdrukken de (lichte) impact van de stang die hun borst raakt, gebruiken als een terugslag. Dit geeft een impuls aan het excentrische (opwaartse) deel van de lift – vergelijkbaar met de rekreflex die men kan gebruiken bij het ‘stuiteren’ uit het gat in een kraakpand. Ten tweede is de vloerpress traditioneel bedoeld om te worden uitgevoerd met de benen plat tegen de grond. Dit verwijdert de drijvende kracht die de atleet kan genereren door zijn voeten in de grond te drukken, wat betekent dat de vloerpers een torso-dominante lift wordt, in tegenstelling tot het voordeel van extra krachtopwekking die men kan bereiken bij het bankdrukken.

Uitstekende ontwikkelaar

De vloerpress is een uitstekende ontwikkelaar van triceps en schouders. De bank is superieur voor de borst. Bij de vloerpress rusten de armen onderaan de beweging op de grond, waardoor spanning en elastische energie uit je spieren wordt gehaald. Die korte pauze maakt de lift een stuk moeilijker, maar het wordt nog verergerd door het gebrek aan hulp van een genegeerde aandrijving van het onderlichaam. In termen van het opbouwen van explosieve kracht in de triceps en schouders, werkt dit eigenlijk in uw voordeel uit. Tijdens de eerste rit is een krachtige elleboogverlenging vereist om uw armen te vergrendelen. Dit is een van de redenen waarom veel lifters de vloerpers aanvullen om de knelpunten bij het bankdrukken te verbeteren. De bankdrukken richt zich meer op de borst- en rugspieren omdat de beweging vloeiender is – er is geen pauze aan de onderkant van de lift, dus u kunt uw lats en borst voor een groter effect gebruiken. Bovendien, doordat het bankdrukken met een groter bewegingsbereik wordt uitgevoerd, staan ​​uw spieren langer onder spanning. Bovendien worden er meer spieren gerekruteerd in de lift. Dit betekent dat het lichaam meer testosteron en menselijk groeihormoon zal afscheiden – twee hormonen die essentieel zijn voor het opbouwen van spieren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *