Met data kunnen organisaties de oorzaak van problemen beter achterhalen. Met gegevens kunnen organisaties relaties visualiseren tussen wat er op verschillende locaties, afdelingen en systemen gebeurt.  

Gegevens, informatie en kennis 

Ruwe data beschrijft de feiten en cijfers die een bedrijf dagelijks verwerkt. In een winkelomgeving wordt elke verkoop geregistreerd. Een bedrijf zal echter weinig leren om elke verkoop afzonderlijk te bekijken. Gegevens worden informatie nadat ze zijn verwerkt om context, relevantie en doel toe te voegen. Analyse van de dagelijkse verkoop zal trends en patronen aan het licht brengen, zoals drukke winkeldagen of best verkopende artikelen. Kennis is een reeks overtuigingen die zijn gebaseerd op de relatie tussen stukjes informatie. Een winkelier weet misschien dat hij op dinsdag extra taarten moet bestellen, omdat dit elke woensdag zijn meest verkochte item is. 

Belang van gegevens 

Het vermogen om gegevens te analyseren en erop te reageren wordt steeds belangrijker voor bedrijven. Het tempo van verandering vereist dat bedrijven snel kunnen reageren op veranderende eisen van klanten en omgevingsomstandigheden. Hoewel onmiddellijke actie vereist kan zijn, worden beslissingen steeds complexer naarmate bedrijven concurreren op een wereldwijde markt. Managers moeten mogelijk grote hoeveelheden gegevens begrijpen voordat ze de nodige beslissingen kunnen nemen. Data = kennis. Goede gegevens leveren onbetwistbaar bewijs, terwijl anekdotisch bewijs, aannames of abstracte observaties kunnen leiden tot verspilling van middelen als gevolg van het ondernemen van actie op basis van een onjuiste conclusie. 

Wees strategisch in jouw aanpak 

Data verhoogt de efficiëntie. Door effectieve gegevensverzameling en -analyse kun je schaarse middelen inzetten waar ze het meest nodig zijn. Als een toename van significante incidenten wordt opgemerkt in een bepaald servicegebied, kunnen deze gegevens verder worden ontleed om te bepalen of de toename wijdverspreid is of geïsoleerd is voor een bepaalde site. Als het probleem geïsoleerd is, kunnen training, personeel of andere middelen precies daar worden ingezet waar ze nodig zijn, in plaats van systeem breed. Wil jij jouw data verrijken en waardevoller maken? Dan wil ik je graag doorverwijzen naar de aangegeven link!   

Posted in: ICT

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *